• Before making a single edit, Tropedia EXPECTS our site policy and manual of style to be followed. Failure to do so may result in deletion of contributions and blocks of users who refuse to learn to do so. Our policies can be reviewed here.
  • All images MUST now have proper attribution, those who neglect to assign at least the "fair use" licensing to an image may have it deleted. All new pages should use the preloadable templates feature on the edit page to add the appropriate basic page markup. Pages that don't do this will be subject to deletion, with or without explanation.
  • All new trope pages will be made with the "Trope Workshop" found on the "Troper Tools" menu and worked on until they have at least three examples. The Trope workshop specific templates can then be removed and it will be regarded as a regular trope page after being moved to the Main namespace. THIS SHOULD BE WORKING NOW, REPORT ANY ISSUES TO Janna2000, SelfCloak or RRabbit42. DON'T MAKE PAGES MANUALLY UNLESS A TEMPLATE IS BROKEN, AND REPORT IT THAT IS THE CASE. PAGES WILL BE DELETED OTHERWISE IF THEY ARE MISSING BASIC MARKUP.


WikEd fancyquotes.pngQuotesBug-silk.pngHeadscratchersIcons-mini-icon extension.gifPlaying WithUseful NotesMagnifier.pngAnalysisPhoto link.pngImage LinksHaiku-wide-icon.pngHaikuLaconic

Meatwad: Won't you ask that TV if he minds showing me some Futurama? I like me some Futurama.
Master Shake: Well now we're too damn cheap to receive it, so go the hell over to Carl Central and watch it to your heart's content!
Meatwad: Carl gets Futurama?
Master Shake: He didn't even want it until we started watching it!


The Animaniacs are now at their new Kids WB home and everyone's happy about it! Well, almost everyone. Every weekday, make the change to Kids WB
Jeff Bennett in an early Kids WB promo for Animaniacs

Television shows are usually not directly owned by a particular channel, although once they have a contract to air the show they often have some creative control of it. The only exception is first-run syndicated shows that are owned entirely by the production company and distributed to individual stations, regardless of their network affiliation. At other times a show might be owned and produced by a specific network but the rights to air it were bought out by another network. It's a complicated business where all that matters sometimes is the bottom line.

Just like sports teams, there are many reasons for a show to switch from one place to another.

  • Contract Buy-Outs: The show is exceptionally popular and when a contract expires two or more channels bid for new seasons.
  • Vindicated by History: The Ratings weren't high enough on one station so they didn't renew it for a new season, so another station grabbed the show up and it moved over.
    • And just like the trope, it may be poorly performing on one channel while on another channel it skyrockets in popularity. Of course, a 3.5 rating on ABC is cancel-worthy; a 3.5 rating on USA is cause for celebration.
  • Behind-the-Scenes Politics: One network made a great offer and the current network isn't dedicated enough to hold on to the show.
  • New Umbrella Channel: A major production company gets the needed things in order so they can have a network station that only airs their programming. Or that production company buys out the network channel. ABC was bought by Disney in 1996, UPN was owned by Paramount, The WB was owned by Warner Brothers, CBS was owned by Viacom, NBC was owned by Universal, Fox was owned by Twentieth Century Fox, and there are even more when it comes to cable channels.

Note that this only counts new episodes; else, the sheer number of places they've shown Looney Tunes reruns would make the page overflow. Channels calling episodes "premieres" when they know full well that they originally aired somewhere else are telling you Blatant Lies.

Examples of Channel Hop include:

From ABC to...

  • The Danny Thomas Show (aka Make Room for Daddy) jumped from ABC to CBS in 1957.
  • T. J. Hooker was cancelled after four seasons by ABC, CBS picked up season five and aired the new episodes in its 11:30PM Crimetime After Primetime slot.
  • Sister, Sister from ABC to The WB.
  • Family Matters from ABC to CBS.
  • Step by Step made the ABC to CBS move at the exact same time as Family Matters. Neither lasted more than one season on the new channel.
  • The Critic from ABC to FOX (Lampshaded: "I used to have a big show on ABC — for about a week!") to Comedy Central to "webisodes" on the Internet (also made fun of on the first "webisode").
  • Rocky and Bullwinkle started on ABC in 1959 as Rocky and His Friends, then moved to NBC in 1961 where it was retitled The Bullwinkle Show. It ran in prime time for two years and Saturday morning for one more. It then moved back to ABC in 1964 for eight years in reruns until it was syndicated and given the title it is now best known by. It was also syndicated in 30-minute components as Rocky and His Friends and in 15-minute components as The Rocky Show.
  • Whose Line Is It Anyway (American) from ABC to ABC Family. Although all of its content was taped before the move, there were unaired episodes still in the can, as well as enough raw footage that the producers could create "new" shows several years after taping ended.
  • ReBoot from ABC to Cartoon Network, with 6 years or so between them. Apparently ReBoot was canceled solely because ABC was bought out by Disney, who wanted purely Disney owned programming, which Reboot did not fit. The third season was produced in syndication through the Canadian channel YTV and the US didn't get that season until Cartoon Network picked it up two years later. Being Vindicated by Reruns, that paved the way for a fourth season.
  • The Hughleys moved from ABC to UPN in 2000.
  • When Taxi was cancelled by ABC, NBC picked it up; it ran for one more season. They kept it at Thursday Nights at 9:00, and ran ads with Danny Devito saying "Same time, better station!"
  • Sabrina the Teenage Witch moved from ABC to The WB
  • Aaron Sorkin briefly mulled moving Sports Night to HBO.
  • Teamo Supremo started on ABC and moved to Toon Disney after One Saturday Morning went defunct.
  • Webster moved from ABC to first-run syndication.
  • It's a Living to syndication.
  • Monday Night Football moved from ABC to ESPN after the ABC Sports brand was phased out.
  • Cougar Town will move to TBS in 2013.
  • Recess to UPN, though reruns would be on ABC until 2005.

From NBC to...

  • Guiding Light from NBC radio (where it started in 1937) to CBS radio; from there it moved to CBS television in The Fifties – where it spent the rest of its record 72-year run (ending in 2009). Daytime serials are in an otherwise-unusual position as copyrights and trademarks to the Soap Opera's characters are often owned by the primary sponsor (in this case, Proctor & Gamble) and not the network or a syndicated production company.
  • JAG from NBC to CBS television.
  • Baywatch from NBC to syndication.
  • Concentration from NBC to syndication.
    • Then later, back to NBC.
  • Diff'rent Strokes from NBC to ABC for its final season.
  • In the Heat of the Night from NBC to CBS.
  • The Hogan Family, from NBC to CBS in its final season.
  • Scrubs moved from NBC to ABC in 2008. Apparently some people were confused because ABC owned the show anyway, so it was a strange instance of being owned by one network and aired by another.
  • Medium from NBC to CBS in September 2009, cozied between Ghost Whisperer and Numb3rs; before it moved, it was the last CBS-produced show that wasn't on CBS or The CW (which CBS owns half of).
  • Passions and Friday Night Lights both went from NBC to The 101 on US direct broadcast satellite provider DirecTV.
  • Get Smart moved from NBC to CBS for its fifth and final season. Don't tell me, Max, that this moved to CBS just to jump the shark.
  • Southland from NBC to TNT.
  • Late Night With David Letterman went from NBC to CBS in 1993, but because NBC owned the rights to the "Late Night" name, the show was renamed Late Show With David Letterman. Late Show is virtually identical to Late Night.
  • I'll Fly Away was briefly revived on PBS after cancellation by NBC.
  • Law & Order: Criminal Intent's seventh season was its first after moving to USA.
  • Silver Spoons and Punky Brewster both jumped from NBC to syndication (both shows, along with ABC to CBS jumper Family Matters, were produced by David Duclon).
  • Conan O'Brien from NBC to TBS after some serious Executive Meddling.
  • The Father Dowling Mysteries from NBC to ABC.
  • The Ghost and Mrs. Muir from NBC to ABC.
  • The Days and Nights of Molly Dodd from NBC to Lifetime.
  • The Price Is Right (original version) and Missing Links to ABC.
  • The Match Game landed on CBS four years after NBC canceled it, had a syndicated daily edition in 1979 (a nighttime edition ran concurrently and started in 1975), then it reappeared on NBC in 1983 as The Match Game-Hollywood Squares Hour, then on ABC in 1990 as simply Match Game, and then another syndicated edition appeared in 1998.
  • You Don't Say! was rebooted for ABC six years after NBC dropped it.
  • Mamas Family went to first-run syndication after one year on NBC.

From CBS to...

  • Charles in Charge from CBS to syndication.
  • The Joker's Wild and Tic-Tac-Dough from CBS to syndication.
  • Search For Tomorrow from CBS to NBC.
  • Edge of Night from CBS to ABC.
  • Password started on CBS, then was canceled and revived on ABC. It was canceled and revived again on NBC as Password Plus, then later Super Password. It came full circle back to CBS, revived as Million Dollar Password nearly 20 years after Super Password was canceled and over 40 years since Password first debuted on CBS.
  • Ghost Whisperer was supposed to jump to ABC for the 2010-11 season but Jennifer Love Hewitt turned down an offer to return for another season so the show was canceled instead.
  • Flashpoint will move from CBS to ION effective October 18, 2011.
  • Airwolf from CBS to USA for its final season.
  • The $10,000 Pyramid to ABC. It was later retitled The $20,000 Pyramid and returned to CBS as The $25,000 Pyramid.
  • Bill & Ted's Excellent Adventures to Fox. The new DIC-produced episodes were received so poorly that Fox replayed the far better Hanna-Barbera episodes aired the season before on CBS.
  • Scooby Doo to ABC, then to the WB, and later Cartoon Network. Reruns have also been shown on TNT, TBS, USA Network, Boomerang, and in syndication.
  • Supergirl jumped to The CW after a year (2015-2016), and it has run there for three seasons as of this writing (with a fourth confirmed).

From The WB to...

From FOX to...

From PBS to...

From a Cable Channel to...

  • Doug from Nickelodeon to Disney's ABC.
  • This happens with a lot of sister/parent networks, as they often show the same shows at the same time. Kappa Mikey was produced solely for Nicktoons Network, but because it was controlled by their larger parent network Nickelodeon, new episodes sometimes premiered there first. When episodes stopped airing on Nick but continued on Nicktoons, some took this to mean it was canceled. It never had a consistent airing schedule either, and time will tell if it gets syndicated somewhere else.
  • WWE Raw from USA to TNN which renamed itself Spike TV, and then back to USA.
    • WWE Smackdown itself network hopped, from UPN to The CW, then to My Network TV, and will hop again to Syfy.
    • Sunday Night HEAT went from USA to MTV, then it joined Raw on Spike tv for a few years befor becoming an international and internet show only for the last years of its life.
  • The 90's version of The Outer Limits also moved from Showtime to the Sci-Fi channel for it's seventh and final season. (The producers of SG-1 were already known for the 90s Outer Limits when the show started)
  • Project Runway moved from Bravo to Lifetime after the fifth season.
  • 6teen, in America, had a brief stint on Nickelodeon, before being booted over to Cartoon Network.
  • Naruto, from Naruto on Cartoon Network to Naruto Shippuden on Disney XD
  • The Gundam franchise moved from Cartoon Network to Syfy starting with Mobile Suit Gundam 00.
    • This also happened in its native country of Japan. In 2002, the franchise moved their series from TV Asahi to Tokyo Broadcasting System starting with Mobile Suit Gundam SEED.
  • Phineas and Ferb is a rather odd example. From the second season onward, new episodes moved from Disney Channel to Disney XD, however it still airs regularly on the former which still treats it as its own series and airs brand new episodes anywhere from a week to a month after its sister network.
  • Damages from FX to The 101 on Direc TV.
  • Madeline from HBO to The Family Channel (now ABC Family) to ABC to Disney Channel.
  • American broadcasts of Doctor Who moved from Syfy to BBC America (who had repeat rights previously) after New Series 4.
  • American broadcasts of Torchwood moved from Syfy to Starz with the Starz co-produced Miracle Day. Starz saw a big subscriber jump as a result of the move.
  • Stargate SG-1 moved from Showtime to the Sci-Fi Channel after its fifth season.

From ITV to...

  • Auf Wiedersehen, Pet went from ITV (in the 1980s) to the BBC (the 2000s revival).
  • Not a true Channel Hop, but Randall and Hopkirk Deceased. an 1960s ITV show, was remade in 2000 as Randall & Hopkirk (Deceased) by the BBC.
  • The Broadcast Rights of Batfink, Dangermouse, ,Looney Tunes, Pinky and the Brain, Scooby-Doo', Taz Mania, Tom and Jerry Kids, Tots TV, Uncle Max and Yoko! Tokamoto! Toto since 1998, 2000, 2002, 2003, 2004, 2006, 2007, 2008 and 2010 have moved from ITV ot the BBC
    • Similarly University Challenge is an ITV show that was revived on the BBC (both versions produced by the ITV company Granada).
  • Men Behaving Badly first appeared on ITV, but was dropped by them after two series due to disappointing ratings and Harry Enfield having left after the first series. It wasn't until the BBC got it and transmitted it in a later slot that it became a massive hit.
  • Ronnie Barker's Hark at Barker on ITV had a more-or-less direct sequel, His Lordship Entertains, on the BBC, featuring the same cast. Unfortunately His Lordship Entertains was wiped (though the scripts have appeared in a book by Barker).
  • Hill Street Blues and Scarecrow and Mrs. King were let go by ITV, but picked up by Channel 4 (the former can still be seen on Channel 4 today).
  • Upstairs, Downstairs was originally an ITV show that is now receiving a modern BBC remake.
  • Blockbusters moved from ITV to Sky, to BBC 2, back to Sky, and is now on Challenge.

From The BBC to...

  • In the UK, Neighbours moved from the BBC1 (who broke the series and where it had been a fixed staple of the daytime schedules for over 20 years), to Five in 2008.
  • Up until its seventh and final season Robot Wars had aired on BBC2, for its 7th season it moved to Channel 5.
  • BBC Two's Red Dwarf was put on hold during Development Hell of The Movie but eventually after a surprise ratings success of reruns on the channel Dave — in 2009 the channel aired a three-part Easter Special Back to Earth with further episodes commissioned.
  • The Goodies was dropped by the BBC in 1981 and was picked up by LWT (now ITV London).
  • In Britain Monk moved terrestrially from BBC 2 to ITV 1.
  • Unlike Buffy the Vampire Slayer, Angel did not get shown on BBC 2 but rather on Channel 4. But only the first season. At 6 in the evening. (David Fury's response to this scheduling — "Shock and disbelief are mine!" — was echoed by many fans.) The second season got bought by Channel Five and shown post-midnight; the remaining three seasons have never been shown terrestrially.
  • Even The Simpsons fell victim; when it arrived on British (terrestrial) television in 1997 it was first shown on BBC1 — and was beaten in the ratings by Sabrina the Teenage Witch on ITV (one of the few long-running American shows that ITV has screened every episode of). The show was eventually moved to BBC2, and ultimately Channel 4 took it.
  • The Office (US version) went from BBC2 to ITV3, and is now on Comedy Central.
  • How I Met Your Mother was originally shown in the UK on BBC2, but they dropped it after one season; E4, perhaps its natural home in Britain, took it up thereafter.
  • Law and Order didn't last long on BBC1, but eventually found a happy home on Channel Five.
  • Formula One had always been on the BBC until it was sold to ITV, until it went back onto the BBC and was in turn sold to Sky Sports.

From Syndication to...

  • WWF Superstars was on in syndication for about a decade before it hoped over to Sunday morning on the USA Network to replace Action Zone. It would hope one again five years later when WWF moved all their programs to Viacom channels and it landed on TNN for about a year before it was canceled. The show later had a Revival on yet another network WGN America where it stayed for 2 years but its contract was not renewed, it is currently being aired only in overseas markets and is streamed online.
  • Babylon 5 did four seasons in syndication before TNT ponied up the caysh for a fifth season plus ALL those TV movies (including the Recut Pilot Movie. It later made it to Sci Fi, which is the channel responsible for the first widescreen presentation (which eventually made it the format used on the DVD's.
  • Oddly, Beakman's World from Syndication to CBS.
  • Trollz and the animated Sabrina both went from syndication to CBS (though this had to do with CBS'S block renter DiC needing educational programming for said block).
  • Tiny Toon Adventures moved from syndication to Fox Kids in Fall 1992, after which they added "The Fox network executives" as a new pair of villains.
  • The Pokémon anime franchise spent its first half-season in Fall 1998 in syndication, then was picked up by Kids WB in early 1999, where it remained until 4Kids' rights to the show ended in 2006. Then, the new episodes of the show were handed over to Cartoon Network by Pokemon USA, who had been previously running reruns of the show for years. The original series is now in reruns on Boomerang, while Cartoon Network continues to play new episodes of the current series.
    • In the UK and Ireland, Pokemon was initially aired on SKYONE iup to around the Johto era, before their version of Cartoon Network picked up new episodes of the show. Since then, reruns, new episodes and the movies can be found on the CITV channel as well as Disney XD
  • Sailor Moon started out in syndication in 1995, but only the first 65 episodes were shown before the show went into re-runs and was ultimately pulled. It was then picked up for cable by Turner Broadcasting and spent a few months being re-shown on USA Network before it was moved to Cartoon Network's Toonami action block where it found new life, and premiered 94 new episodes, and 3 movies!
  • The original Dragon Ball series was in syndication for only 13 episodes in 1995 before it was canceled. It was eventually picked up by Toonami in 2001 (with an all new English dub), due to the success of Dragon Ball Z, where it ended up finishing it's 153 episode run.
  • Gargoyles from syndication to ABC; ReTooled as Gargoyles: The Goliath Chronicles. But the fans like to think The Goliath Chronicles never happened.
    • Neither does the creator, who declared it non-canon.
  • Teenage Mutant Ninja Turtles (1987 version): went from syndication to CBS in 1990.
  • Possibly the first instance of this trope, Mr. Ed was originally a first run syndicated show before being picked up by CBS.
  • Inspector Gadget had a brief run on CBS in 1992 after runs in syndication and Nickelodeon.
  • The Howard Stern Show ran in syndication from WXRK in New York City from 1986-2005; it then channel-hopped to SiriusXM satellite radio after a long list of run-ins with the Federal Communications Commission.
  • 101 Dalmatians: The Series had an interesting example: it was syndicated and shown on ABC's One Saturday Morning at the same time!


  • Mystery Science Theater 3000 from KTMA in Minneapolis (now WUCW) to Comedy Central to Sci Fi channel.
  • Neighbours from the Seven Network (for one season) to Network Ten. In January 2011 it then switched from Ten to its secondary channel Eleven.
  • Venezuelan Talent Show Cuanto Vale El Show began in Venezolana de Television as a segment of Fantastico a variety show, then it hopped to RCTV, a full program, and then it landed in Venevision. All the versions of the show were produced and host by its creator, Guillermo González; he eventually got tired and left showbusiness to fund his own network, just before Musical Realities like the X Got Talent series and the Idol series emerged in English-speaking countries.
  • Home and Away was initially picked up by ITV in Britain. Around the turn of the century it hopped over to Five, but not before ITV enacted a clause that made us wait a year and a half to see new episodes.
    • The same channel picked up "rival" Australian soap Neighbours from The BBC after the contract was too costly for the BBC to renew.
  • In Britain, the first two seasons of Totally Spies! were shown on Channel 4, often in the early hours of the morning with little publicity. It moved to ITV from season 3 who aired at more respectable times of the morning with more publicity.
  • Pokémon was originally aired on NTV7 in Malaysia with Malay subtitles. By the time of Master Quest (season 5) the show moved to tv9 and was now dubbed.
  • In Malaysia, Winx Club moved from TV3 to NTV7.
    • And while we're dealing with the Winx, they've had several homes in the UK: GMTV (ITV), Nickelodeon UK, and most recently Pop Girl. (Also, see below.)
    • In Australia, they didn't just hop between channels (from Network Ten and Cartoon Network to Boomerang), they also hopped dubs for season 4 (necessitated by 4Kids not having the rights to dub that season).
    • Nickelodeon's acquirement of the Winx property will necessitate a Channel Hop in several countries where Winx wasn't already on Nick. (And indeed it's moving from Pop Girl back to Nick in the UK — see above.)
  • All of the shows on The CW's first season hopped over from The WB and UPN, except for Runaway and The Game. Depending on the market, some shows may not have really hopped at all (if the former WB or UPN station landed a CW affiliation).
    • The Game has since hopped to BET.
  • Three Sheets started on HD channel MOJO HD before it closed. Fine Living Network picked it up for its fourth season, where it obtained Adored by the Network status until that channel was rebranded into Cooking Channel. The show then hopped to co-owned Travel Channel briefly, then to Spike TV before its run ended in 2011.
  • Thank God You're Here in Australia moved from Channels Ten to Seven
  • Rove (also Australian) moved after its first year from the Nine Network to Network Ten.
  • Holmes On Homes was the only show with a pulse on the US Discovery Home network. When Discovery decided to make that network Planet Green and mothball the entire Discovery Home lineup, HGTV quickly snapped up Holmes for their own channel; an easy call as HGTV Canada is actually the one that produces the show. It got a timeslot upgrade to Sunday evenings and continues to do just fine for HGTV, and outlived Planet Green, which became the American-centric Destination America on Memorial Day 2012.
  • Home Movies from UPN to Adult Swim.
  • Jail from My Network TV to Spike TV.
  • KaBlam!! moved from syndication in the Netherlands to their Nicktoons (the channel) branch, however subtitled now instead of dubbed.
  • The Hitchhiker from HBO to USA.
  • Like Angel, Alias suffered from fragmented and censored airings (season 1 on Channel 4, season 2 on Channel 5) and moreso, with Sky One dropping the series after the first two seasons and Bravo screening the other three.
  • Gilmore Girls made its British debut on Nickelodeon, but only the first three seasons were shown (and were prone to being censored); it later moved to the Hallmark Channel (where seasons four and five premiered) and ultimately to E4 (which has shown all seven seasons).
  • Unlike many imported series dropped by Channel 5 — and there are many: That '70s Show, Thirty Rock, JAG, Xena: Warrior Princess and so on (basically any American series that doesn't have CSI in the title) — Charmed found another terrestrial home for its final season, moving to Channel 4.
  • Both Hannah Montana and Wizards of Waverly Place moved from Channel 5 to ITV.
  • The Practice was on ITV, the BBC and Sky 1.
  • The first two seasons of Veronica Mars were on Living, but the third and final season was on Trouble.
  • Although David Letterman has a cult following in Britain, Late Show With David Letterman has run on four different channels — Sky One, Paramount Comedy Channel, ITV4 and Diva TV — and never lasted longer than a year on any of them. (If you count BBC2 running the episodes for the week the show was in London — his only appearance on British terrestrial television to date — he's been on five.)
  • The first season of Ghost Whisperer was on E4, but from season two it was shown on Living (a better fit, given that Living is known for running ghost-themed shows like Most Haunted).
  • You Don't Say! (NBC), Seven Keys (ABC), and Beat The Odds (syndication) all began as local shows in Los Angeles before going national.
  • The Golden Girls didn't change channels, but it nearly changed producers — in 1991 Touchstone Television decided against making any more episodes for financial reasons. Warner Bros. Television said they'd step into the breach, but that plan fell apart when Beatrice Arthur announced she was quitting.
  • On the other hand, when Cannon Television ran into financial problems of their own after the first few episodes of Walker, Texas Ranger, CBS (with some help from Columbia Pictures Television) agreed to foot the bill thereafter.
  • Similarly, the NBC episodes of Baywatch were produced by GTG Entertainment — making for a strange-but-true link between this series and Mary Tyler Moore, as MTM's ex Grant Tinker was the "GT"[1] — while the syndicated ones hailed from Tower 12 Productions/The Baywatch Production Company (and due to financial involvement from Britain's London Weekend Television thanks to Brits and Germans loving David Hasselhoff, the end credits carried the card "A Baywatch Production Company Production for LWT").
  • The pilot for The Highwayman was made by Glen A. Larson's company at Twentieth Century Fox, but the series was produced on a lower budget by Larson's New West Entertainment.
  • Days of Our Lives and The Bold And The Beautiful both jumped from Channel 5 to cable channels — Sunset Beach notwithstanding, American daytime soaps (unlike their nighttime counterparts) have never had much success in Britain.
  • In Britain Pretty Little Liars moved from Viva to the sister channel MTV thanks to Viva beginning the series a few months after it launched on ABC Family (the series premiered in June 2010 in the US, and in October of the same year in Britain) and falling afoul of its long mid-season gap; by the time the series began again from the beginning on MTV in 2011, the first season was complete. British fans of Community, which began on Viva at the same time and was also dropped, weren't so fortunate — the second season began running in April 2012 on Sony Entertainment Television.[2]
  • The short-lived Onion Sports Network started out as a feature on ESPN's Sports Center before jumping to Comedy Central.
  • Arrested Development was evidently trying to hop to a cable network after abuse by the execs at Fox, as evidenced (and Jossed) by this veiled joke in Season Three:

George Bluth, Sr.: Well, I don't think the Home Builders Organization is going to be supporting us.
Michael Bluth: No, the HBO's not gonna want us. What do we do now?
George Sr.: Well, I think it's Showtime- ...we have to have a show during dinner.

  • This is adverted hard with Mexican public TV: All the programs created and broadcasted (including foreign-made series and movies) in the two only Mexican networks (Televisa and TV Azteca) belongs to those networks and those networks only. Those programs cannot be switch over to the rival network (especially network-created shows like soap operas, TV shows, etc), but there's a few exceptions to the rule:
    • The Real Ghostbusters was originally broadcasted by Imevision (the TV Azteca's predecessor), but since Imevision was privatizated by the government and become TV Azteca later, they lost the Mexican broadcasting rights of the show and Televisa bought the show later.
    • The Simpsons was originally intented to be broadcasted by Televisa, but after one single episode, the owners cancelled the broadcasting due to its subversive content and TV Azteca bought the series from them.
    • All the Walt Disney catalog (movies, series, etc) went from Televisa (who was Disney's client for decades) to TV Azteca for unexplained reasons.
  • TNA Wrestling moved from Bravo to Challenge because Bravo got shut down by their new owners.
  • Digimon Xros Wars ended the Digimon franchise's longtime home at Fuji Television, moving over to TV Asahi. This may have been justified in how Dragon Ball Kai was occupying its traditional timeslot on Fuji.
  • Kath and Kim (the Australian one) from The ABC (the Australian one) to the Seven Network.
  • The fifth series of Murdoch Mysteries was set to be the last after the show was cancelled by CityTV, but rival broadcaster CBC picked up the rights and aired the sixth series in 2012. As of early 2019, it's still on CBC.
  • British fans of Breaking Bad have seen the show dropped by two broadcasters (FX and FiveUSA).

Film Examples

  • George Romero's zombie films, due to his unwillingness to trim gore and violence from them. Latent Image, Laurel, Universal, etc.
  • The Chronicles of Narnia started out being released by Walt Disney Pictures; Walden (the actual film company responsible for the films) has since jumped ship and the next installments will be under 20th Century Fox. (though since Walden lost the rights, it could even change the production company)
  • Hellboy from Revolution Studios to Universal Pictures/RelativityMedia.
  • Chronic with The Terminator films. Every. single. movie. Actual distribution is even worse (first one: Orion theatrically, currently MGM; second: Tri-Star Pictures theatrically and some video releases — others involved with home distribution include Lionsgate, Artisan and Universal; third/fourth: Warner domestically, Sony overseas).
    • To elaborate why: The first was made by Hemdale Film Corporation, who were bought by Orion Pictures,[3] and the rights were eventually bought by Mario Kassar, who ran Carolco Pictures, which later went bankrupt (destroying chances of James Cameron's Terminator 3 and Spider-Man) and had their film library bought by Studio Canal,[4] who sold the rights to C2 Pictures (also ran by Kassar and his partner Andrew G. Vajna) and Intermedia, and the possibility of any more Terminator sequels became the subject of a legal deadlock (thanks to a feud between Kassar and Vajna), eventually culminating in the rights going to The Halcyon Company. Who sold the rights after going bankrupt.
    • And now there is a legal dispute over the animated movie rights between Pacificor (the current rights holders) and Hannover House (a company formed by a former Hemdale employee).
  • Rambo from Carolco Pictures to Lionsgate/TheWeinsteinCompany. Funny enough, Lionsgate also owns the US home video rights to the first 3 films in the series thanks to their deal with StudioCanal.
  • Friday the 13 th from Paramount to New Line after the first 8 films. (allowing them to Crossover with their franchise)
  • The Halloween franchise went from Compass International for the first film to Universal Pictures for the second, third and 2018 films, to Galaxy International for the fourth and fifth films, and finally to Dimension for the sixth, seventh, and eighth films (working with Mirimax for the eighth). The current DVD distributors are Lionsgate for films 1, 4-5, Universal Home Video for films 2 3 and the 2018 film, and Paramount for films 6-8. Paramount now has the films 6-8 as a result of ViacomCBS purchase of Miramax.
  • Walter Lantz, who made Woody Woodpecker jumped ship from Universal Pictures to United Artists in 1947. Lantz then briefly shut down his studio in 1949. The studio reopened in 1951 and went back to Universal as his distributor.
  • Hellraiser from New World to Dimension.
  • Death Wish from Paramount to Filmways to Cannon to Trimark. To go even further, MGM holds the remake rights and Columbia held foreign rights to the first two films.
  • As Marvel Comics opened a studio, they are starting to get back the rights to their characters (leading Fox and Columbia to try to keep the ones they own — X-Men/Fantastic Four/Daredevil for the former, Spider-Man/Ghost Rider for the latter). So far they got Punisher (got a new movie in 2008), Hulk (included in The Avengers) and Blade.
  • The first Child's Play movie was made by United Artists, who supposedly dropped it on "moral grounds." The six sequels have been produced by Universal or by Universal-owned companies .
    • Amazingly enough, United Artists picked up the third House film, The Horror Show, from New World and released it not long after Child's Play. New Line ended up releasing the fourth one.
  • This can happen to singular movies as well. When Miramax was sold by Disney, their unreleased movies ended up going to different distributors. Gnomeo and Juliet and The Tempest stayed with Disney and were released by Touchstone, Don't Be Afraid of the Dark went to Film District (releasing through Tri-Star Pictures domestically), Last Night went to Tribeca (and returned to Miramax through Echo Bridge for DVD) and The Debt went to Universal Studios's Focus division.
  • Fright Night was backed by Columbia Pictures and a production of Vista Films; for the sequel was done by Vista and distributed by Columbia's sister studio Tristar internationally — and the remake came from DreamWorks.
  • Arlington Road was to have been originally released by Polygram Filmed Entertainment but after a delay (due to Columbine) and Polygram merging with October Films (to become USA Films and later Focus Features), the film was sold to Screen Gems.
  • Mulholland Drive was originally shot for the ABC network and financed by Touchstone Pictures. After ABC passed on it, director David Lynch decided to rework it and got production company Studio Canal to buy the film and finance the shooting of new footage. Universal ended up releasing the film as part of their relationship with Studio Canal.
  • The Emmanuelle (video game) films released theatrically went from Columbia to Paramount to Miramax to Cannon. Four films, four distributors.
  • Castle Rock Entertainment started as a independent company with their films disturbed by Columbia Pictures, co produced by Nelson Entertainment and released on Home video by New Line. Ted Turner later brought both New line and Castle Rock and were later made a part of Time Warner (now Warner Media). Today, Castle Rock's films made before the purchase (Like When Harry met Sally and Stephen King's Misery) are now owned by MGM, as they own the Nelson library, while most films released after the purchase (like Stephen King's The Shawshank Redemption) are now owned by Warner Media parent company Warner Bros. The rights to Seinfeld, A Few Good Men and In the Line of Fire stay with Sony because they actively co-produced those works instead of just realising them.
  • Poltergeist: MGM produced the trilogy. However, the 1982 original is now owned by Warner Bros due to their ownership of the 1986 MGM Library through Turner Entertainment. The sequels remained with MGM.
  • Aardman have gone from Dreamworks Animation to Sony to Studiocanal and now Netflix.
  • Both Trainspotting movies were made by Channel 4 in its native England and were disturbed by Miramax and Tristar respectively. Paramount now has the first film (at least in North America) through the Miramax ownership.
  • Every thing that MGM made before 1986 is now owned by Warner Bros through Turner Entertainment.
  • The US rights to Nausicaa of the Valley of the Wind went from New World Pictures fellowing the Warriors of the Wind redit to Disney who made a restored and uncensored English dub (rather than going through their more appropriate now former Touchstone Pictures banner) and now at GKIDS once Studio Ghibli's deal with Disney finally ran out.

Rare TV-To-Film Examples

  • Firefly was produced by Twentieth Century Fox Television (oh, all right, and Mutant Enemy) but the big-screen film version, Serenity, was made by Universal.
  • Orion — owners of Filmways, which made The Addams Family — was having financial issues and elected to sell domestic rights to Paramount while the first film in order to cover some debt (they had a deal with Columbia for overseas distribution). After they filed for Chapter 11 bankruptcy, Paramount picked up the sequel rights from Orion. And things don't stop there: Fox got the rights in the late nineties and did a sitcom out of them (with Warner distributing on video the pilot, Addams Family Reunion), and now Universal is planning an animated flick with Tim Burton.
  • The film of Lost in Space was made by New Line, though the series itself was from Fox.
  • Although The Fugitive was a Quinn Martin Production in association with United Artists Television, and the series is owned today (like almost the entire QM back catalogue) by CBS/Paramount, the film came from Warner Bros
  • Star Trek: The Original Series was originally produced by Desilu Studios and aired on NBC. Desilu Studios was bought out by Paramount during the show's run, and with the CBS-Viacom split, Paramount's television division stayed on CBS's side. None of the spin-offs (other than Star Trek: The Animated Series) aired on NBC or an NBC-affiliated network. So after NBC canceled the series, it became a Cash Cow Franchise and not only has NBC not seen a dime of it, the money all goes to the people who own their rival. Call it Laser-Guided Karma if you want. (Ironically, CBS originally passed on Star Trek in favor of Lost in Space.)

Radio Examples

  • In the late 1940s, CBS head William S. Paley conducted a famous "talent raid" of rival NBC, snatching away such popular shows as The Jack Benny Program, Amos 'n' Andy, The Burns and Allen Show, The Edgar Bergen and Charlie McCarthy Show, and The Red Skelton Show. The move led to CBS becoming the ratings leader in 1949, establishing a position of dominance that the network would enjoy into the television era and wouldn't relinquish until the mid '70s.

Online Examples

  • Many of the contributors of That Guy With The Glasses, including That Guy himself, started out on YouTube. In That Guy's case, he was driven to create the site because YouTube started removing his videos due to copyright issues.
  • Zero Punctuation started out (very briefly) as a series of YouTube reviews before getting picked up as a proper series by the online "magazine" The Escapist.
  • Likewise Extra Credits, which then hopped again when The Escapist cut out the funding for the series, moving back to YouTube briefly before ending up on Penny Arcade's PATV.

Video Game Examples

Western Animation Examples

  • Tom and Jerry were originally made by MGM, but they are both now owned by Warner Bros. through the Pre 1986 MGM library by Turner Entertainment, which is why Warner Bros. produces new Tom and Jerry Content.
  1. Gannett Newspapers supplied the "G"
  2. (given that the series is a co-production of Sony and Universal it was that or the Universal Channel, and as they don't show comedies...)
  3. whose library is owned by MGM, thus the DVD is theirs
  4. Universal owns 50%, and release T2 on video overseas